راز اظهار عجز شدید امام حسین(ع) در دعای عرفه چیست؟
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۵۲۰۶
ایسنا/قم یک استاد حوزه گفت: در دعای عرفه، ارتباط بین انسان و خدا، با تاکید بر عنصر نیاز در این رابطه تشریح میشود وهرچه مقام انسان بالاتر رود، این نیاز را بیشتر فهم میکند.
حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: عرفه یکی از مهمترین روزها در جهان اسلام است، از پیامبر گرامی اسلام روایت شده است که در آیه 3 سوره بروج، منظور از روز موعود روز قیامت است، منظور از روز شاهد روز جمعه است و منظور از روز مشهود ، روز عرفه میباشد، خداوند در قرآن کریم، به روز عرفه قسم خورده است که نشان دهندهی اهمیت آن است، در شان والای روز عرفه همین نکته کفایت میکند که روایت شده اگر کسی در ماه رمضان مورد مغفرت قرار نگرفت، روز عرفه را از دست ندهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: عرفه یکی از ارکان حج است و کسی که عرفه را درک نکند، حج را درک نکرده است، حدیث شگفتانگیزی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند:" کسی که موقوف عرفه و مشعرالحرام را درک کند و بین دو جبلالرحمه قرار گیرد و در ذهن خود هنوز گمان داشته باشد که گناهکار است، از زیانکارترین مردم میباشد."
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: عرفه و عرفات را از این جهت به این اسامی نامیدند که اولا انسان در عرفه به معرفت به نفس خود دست پیدا میکند و گناهان خود را در نظر میگیرد و استغفار میکند و معرفت نفس و شناخت خود، از مهمترین معرفتها است، ثانیا انسان در عرفه به شناخت خدا دست پیدا میکند، ثالثا به معرفت نسبت به امام عصر(ع) و ولایت میرسد، این سه شناخت سه ضلع معرفتی انسان هستند.
دعا، مغز عبادت است
این استاد خارج فقه در خصوص اهمیت و اثر دعا تشریح کرد: اکنون سراسر جهان درگیر ویروس منحوس کرونا است و بشر هنوز نتوانسته است هکه از آن خلاصی یابد، در چنین شرایطی، دعا، یکی از اصلیترین راههای برونرفت از بلایا است و امسال دعای عرفه اهمیت بیشتری دارد و جلوهی پررنگتری پیدا میکند، تکریم دعای عرفه، تکریم انسانیت و ارزشهای والای بشری است، پیامبر خدا (ص) فرمودند:" چیزی نزد خدا بالاتر از دعای خالصانهی بندگان نیست." دعا مغز عبادت و سراسر منفعت و برکت است، باید روز عرفه را غنیمت بشماریم و برای یکدیگر، به خصوص مدافعان سلامت دعا کنیم.
امکان قرائت دعای عرفه برای بیماران فراهم شود
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه یکی از مستحبات در روز عرفه، قرائت دعای فرج است که نشان دهندهی اهمیت ارتباط با امام عصر(ع) و توسل به ایشان است باید مطمئن باشیم که خداوند دعای ما را میشنود و حتما آن را ترتیب اثر میدهد، پیشنهاد میشود که مسئولین با رعایت پروتکلها بهداشتی امکان قرائت دعای دسته جمعی را برای بیماران و مدافعان سلامت فراهم کنند نا از اثرات فوق الهادهی این دعا بینصیب نمانند، در این روزها، تنها راه بشر تکیه به خداوند است، در حقیقت آه انسان، دعای مستجاب است.
دعای عرفه، متن شاخص عرفانی جهان اسلام
صاحب کتاب الهی نامه درخصوص اهمیت دعای عرفه بیان کرد: اگر قرار باشد یک متن برجستهی عرفانی را در میان ادعیه موجود معرفی کنیم، یقینا دعای شریف عرفه خواهد بود، در این دعا، نیاز رکن اصلی قرار دارد، نکتهی جالب توجه در خصوص ذات آدمی این است که عظمت انسان به ضعف و نیازی است که در برابر خداوند دارد و هرچه جایگاه انسان بالاتر باشد، این نیاز به خداوند را بیشتر درک میکند، به همین خاطر است که در قرآن نیز بارها به فقر ذاتی انسان در برابر خداوند و غنای مطلق بودن خداوند اشاره شده است.
علت اظهار عجز شدید امام حسین(ع) در دعای عرفه چیست؟
وی درتشریح اهم نکات موجود در دعای عرفه گفت: در دعای عرفه، ارتباط بین انسان و خدا، با تاکید بر عنصر نیاز در این رابطه تشریح میشود، منظور از این نیاز، نیاز مادی و اقتصادی نیست بلکه نیاز وجودی است که در انسان نسبت به خداوند وجود دارد وهرچه مقام انسان بالاتر رود، این نیاز را بیشتر فهم میکند، امام حسین(ع) نیز چون به عنوان امام، دلیل و مسیر و راهنما هستند، با اظهار عجز شدید خود در این دعا، این نکته را به سایرین آموزش میدهند، در عین حال که نشان دهندهی کمال وجودی ایشان نیز میباشد.
الهی خراسانی عنوان کرد: انسان در عین حال که باید اعتماد به نفس داشته باشد و با حفظ عزت، در نزد سایرین به خصوص قدرتهای ظالم، ذلیل نباشد، باید نیازعمیق خود را به خدا درک کند و توجه داشته باشد که کسی که خد را دارد همه چیز را دارد و کسی که خدا را ندارد، هیچ ندارد.
این کارشناس مذهبی در خصوص تاثیر دعا بر بیماران بیان کرد: پزشکانی که با آنها در ارتباط هستیم، از تاثیر مثبت دعا بر بیماران کرونایی سخن میگویند و بیان میکنند که از وقتی مراسمهای دعا و تاکید بر ارتباط بیشتر با خدا را برای بیماران آغاز کردهاند، نتایج موفقیتآمیزی را در بهبودی بیماران شاهد بودهاند.
این استاد حوزه در خصوص فلسفهی ساختار این چنینی دعای عرفه تصریح کرد: با دو برهان می توان به وجود خداوند رسید، یکی برهان لمی است که از انسان در ان از خداوند به خداوند میرسد و دیگربرهان انی است که در آن انسان از خود و سایرین به وجود خداوند دست پیدا میکند، ساختار دعای عرفه نیز، شامل هر دو برهان مذکور میباشد، در این دعا ابتدا خداوند مدح و معرفی میشود که همان برهان لمی است، و در ادامه با تشریح ضعفهای انسان، نیازمندی انسان به خدا مطرح می شود که جلوهای از برهان انی برای شناخت خداوند است.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) در دعای عرفه با به تصویر کشیدن فقروجودی انسان، ذات با عظمت خداوند را معرفی میکند، اساسا شناخت ضعفها نیازها و تلاش برای رفع آنها از طریق قرب به خداوند، مسیری ایت که انسان سالک پیوسته در آن در حال رفت و آمد است.
نیازعمیق خود را به خدا درک کند و توجه داشته باشد که کسی که خد را دارد همه چیز را دارد و کسی که خدا را ندارد، هیچ ندارد.
این کارشناس مذهبی در خصوص تاثیر دعا بر بیماران بیان کرد: پزشکانی که با آنها در ارتباط هستیم، از تاثیر مثبت دعا بر بیماران کرونایی سخن میگویند و بیان میکنند که از وقتی مراسمهای دعا و تاکید بر ارتباط بیشتر با خدا را برای بیماران آغاز کردهاند، نتایج موفقیتآمیزی را در بهبودی بیماران شاهد بودهاند.
این استاد حوزه در خصوص فلسفهی ساختار این چنینی دعای عرفه تصریح کرد: با دو برهان می توان به وجود خداوند رسید، یکی برهان لمی است که از انسان در ان از خداوند به خداوند میرسد و دیگربرهان انی است که در آن انسان از خود و سایرین به وجود خداوند دست پیدا میکند، ساختار دعای عرفه نیز، شامل هر دو برهان مذکور میباشد، در این دعا ابتدا خداوند مدح و معرفی میشود که همان برهان لمی است، و در ادامه با تشریح ضعفهای انسان، نیازمندی انسان به خدا مطرح می شود که جلوهای از برهان انی برای شناخت خداوند است.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) در دعای عرفه با به تصویر کشیدن فقروجودی انسان، ذات با عظمت خداوند را معرفی میکند، اساسا شناخت ضعفها نیازها و تلاش برای رفع آنها از طریق قرب به خداوند، مسیری ایت که انسان سالک پیوسته در آن در حال رفت و آمد است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: میراث فرهنگی امام حسين ع عرفه دست پیدا وجود خداوند برهان لمی دعای عرفه امام حسین ع برهان انی دو برهان روز عرفه ضعف ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأثیری که بیحجابی در بدعاقبتی دارد
آیات قرآن گویای آن است زنی که به نوع پوشش خود بها نمیدهد و زیورآلات خود را در معرض دید میگذارد، نباید امیدی به رستگاری داشته باشد بلکه باید منتظر طوفان بلایا و حوادثی باشد که هم او و هم اطرافیانش را در بر میگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عفت داشتن در مسئله حجاب محدود به زنان نیست بلکه اگر حجاب را به معنای «تحفُّظ» در نظر بگیریم، شامل مردان هم میشود. از این جهت است که خداوند در آیات مربوط به حجاب مردان را هم مخاطب قرار میدهد بلکه اول به مردان امر میکند و بعد مخاطب خود را بانوان قرار میدهد. خداوند در آیه30 سوره نور خطاب به مردان میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذالِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ»؛ یعنی به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خود را (از بى عفتى) حفظ کنند; این براى آنان پاکیزهتر است; خداوند به آنچه انجام مى دهند آگاه است.
در این آیه دو دستورالعمل برای مردان مطرح شده است: فرو بردن چشم از نامحرم و حفظ دامان از بیعفتی. این دو نوع مراقبت برای انسان سبب تزکیه و بعد تعالی روح میشود.
در آیه بعد وقتی خداوند زنان را مخاطب قرار میدهد، علاوه بر ارائهی دو دستور العملی که به مردان داشت، مواردی را هم اضافه میکند و میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ ...»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان ...» در انتهای آیه میفرماید «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»؛ زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند.
در این آیه، ضمن دستور به چشمپوشی از نامحرم و حفظ عفت، در 4 بخش دستور به پوشش میدهد:
1. «لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا»؛ زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند
2. «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ»؛ و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعههای خود را به روی گریبانهایشان بیندازند
3. «وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ»؛ و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان (و مابقی محارم)
4. «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»؛ زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند
همان طور که مشخص است، حفظ پوشش برای زن در دو عرصه مطرح است: پوشش بدن و پوشش زینت. جالب است که بر پوشش زینت تأکید بیشتری شده است و زینت شامل النگو و انگشتر و هر چیزی است که از بدن جدا میشود.
اینها احکام خدا بر بشر است که سبقه در دیگر ادیان دارد و هرکه به دنبال رستگاری است، به این دستورالعملها اعتنا میکند. مرد یا زنی که چشم خود را از نامحرم حفظ نمیکند و بلکه بیمورد چشم خود را در فضای مجازی و در هر جایی عادت به دیدن نامحرم داده، مقدمهای را برای افتادن در ورطه سایر گناهان به ویژه گناهان جنسی فراهم میکند؛ یعنی همچنان که خداوند مقدمه حجاب تا رسیدن به رستگاری را در حفظ چشم قرار داد، چشمچرانی میتواند زمینهساز سایر خطاها تا بدعاقبتی را نصیب فرد کند.
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانیهمچنین زنی که به نوع پوشش خود بها نمیدهد و زینت و زیورآلات خود را در معرض دید قرار میدهد، نباید امیدی به رستگاری در دنیا و آخرت داشته باشد بلکه باید منتظر طوفان بلایا و حوادثی باشد که هم او و هم اطرافیانش را در بر میگیرد. چرا که از یک سو حق احکام خدا را تضییع کرده و از دیگر سو حق مردم را. ممکن است مردانی باشند که به واسطه این بدپوششی و عریاننمایی دچار تنوعطلبی شوند و همین امر موجبات اختلافات و حتی طلاق را برای او به همراه بیاورد. چنین زنی به طور قطع مسئول اصلی این رویداد شوم خواهد بود و در دنیا و آخرت مورد لعن خدا و ملائکش قرار میگیرد که البته در آیات و احادی تصریح بر این موضوع شده است. وقتی در سیاق آیات حجاب در سوره احزاب نگاه میکنیم، خداوند در ادامه میفرماید «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا»؛ قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را می آزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان میکند، و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.
راهکار خلاصی از این این گناهان، در انتهای آیه حجاب در سوره نور مطرح شده است، همان جا که خداوند فرمود «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی ای مؤمنان تا دیر نشده همگی به سوی خدا توبه کنید؛ نگران نباشید و امیدوار باشید که رستگار میشوید.
انتهایپیام/