مراسم قرائت دعای عرفه در حرم امام رضا (ع) برگزار شد
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۳۵۶۴
مراسم با شکوه دعای عرفه همزمان با نهم ذیالحجه و روز شهادت مسلم بن عقیل سفیر امام حسین (ع) به شهر کوفه، همچون سالهای گذشته با محوریت صحن پیامبر اعظم(ص) در بارگاه مقدس ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شد و زائران، مجاوران و خادمان آستان قدس رضوی با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم شرکت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صحنها و رواق های حرم رضوی به گونه ای مفروش شده بود که افراد با فاصله مناسب از دیگران به راز و نیاز و زمزمه و دعا بپردازند و فرازهای دعای پر مفهوم عرفه که در بردارنده آموزههای عرفانی و عقیدتی از جمله شناخت خداوند و بیان صفات الهی، یادآوری نعمتهای بیکران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آنها، تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه، درخواست حوایج، و پاداش اخروی است را قرائت کنند.
با وجود این که توصیه شده است حاجیان در صحرای عرفات و سایر افرادی که در حج شرکت ندارند این دعا را در حرم امام حسین(ع) به عنوان روز زیارتی این امام، زمزمه کنند و به ذکر مناجات بپردازند امسال نیز همچون سال گذشته بسیاری از ایرانیان به دلیل شیوع کرونا و رعایت دستورالعملهای بهداشتی امکان حضور در صحرای عرفات و کربلا را ندارند.
یکی از سخنرانان مذهبی و استاد حوزه علمیه پیش از قرائت دعای عرفه در سخنانی با اشاره به توبه پذیر بودن خداوند گفت: امروزه در جامعه ما و در بسیاری از جوامع، موج نا امیدی از مغفرت الهی در میان جوانان دیده میشود و از این که گاهی وسوسههای شیطانی باعث فریب آنها شده و گناهی مرتکب شده اند روی بازگشت به سوی خداوند را ندارند و این در حالی است که ناامیدی از رحمت الهی، گناه است.
حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی افزود: شیطان سعی میکند گناه را در نظر انسان کوچک جلوه دهد تا افراد، مرتکب گناه شوند و بعد از آن نیز توبه را آن قدر بزرگ جلوه میدهد که فرد احساس کند نمی تواند توبه کند.
وی با اشاره به اشعار و احادیث بسیاری که در مورد رحمت و مغفرت الهی بیان شده است ادامه داد: خداوند، توبه کنندگان را دوست دارد و مقرب ترین فرشتگان الهی مامور به طلب آمرزش برای گنهکاران هستند و خدا گناه توبه کنندگان را به نیکی و حسنه تبدیل میکند.
این استاد حوزه علمیه گفت: وسوسه های شیطان به گونهای است که نمی خواهد بگذارد انسانها به سوی پروردگار بازگردند و این در حالی است که شرط توبه، نماز و دعا نیست بلکه آنها شرط کمال انسان است و خدا در پذیرش توبه توبه شکنندگان عقب نشینی نخواهد کرد.
حسینی افزود: اقرار به گناه، فقط باید بین بنده و خدا باشد و ما حق نداریم گناه خود را در پیشگاه فرد دیگری بازگو کنیم.
وی با اشاره به این که در برخی از احادیث شرایط استجابت دعا در صدقه دادن، دعا در حق دیگران و گریه بر امام حسین(ع) ذکر شده است افزود: باید انسانها، زمینه انجام گناه را از میان ببرند تا دوباره باعث خشنودی شیطان نشوند.
تمهیدات آستان قدس رضوی
به گزارش خبرنگار ایرنا امروز آستان قدس رضوی با همکاری رسانه ها از جمله صدا و سیما و شبکههای اجتماعی سعی کرد تا امکان ارتباط معنوی بین مردم و افراد مشتاق زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در روز عرفه را ایجاد کند.
همچنین در آستانه عید قربان، صحن و سرای حرم رضوی با فضاآرایی، گلآرایی و فرشآرایی ویژه حال و هوای خاصی پیدا کرده است و خادمان و خادمیاران این قطعه از بهشت در تب و تاب خدمترسانی به زائران و مجاورانی هستند که برای قرائت دعای روحبخش عرفه به حرم مطهر امام رئوف(ع) مشرف میشوند.
گلآرایی حرم مطهر نیز همزمان با نهم ذیالحجه در حال انجام است و جای جای این آستان ملکوتی با گلهای رنگارنگ فصلی آراسته شده است.
معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با همکاری شرکت فرش آستان قدس رضوی، اماکن متبرکه رضوی را در این روزها با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی مفروش کرده اند به طوری که ۱۷۰ تا ۲۱۰ هزار متر مربع از صحنهای مرکزی، پیرامونی و مبادی ورودی ویژه مراسم دعای عرفه مفروش شده است و ۱۴۰ هزار مترمربع دیگر از صحنها نیز برای اقامه نماز عید قربان مفروش می شود.
همچنین به مناسبت عید قربان، فضاآرایی حرم مطهر با نصب ریسههای رنگی انجام شده است که در ادامه دهه ولایت این برنامه با نصب پارچههای رنگی و کتیبههای ویژه مناسبتی بیش از پیش خواهد شد و حال و هوای معنوی این ایام را در آستان مصفای رضوی پررنگتر میکند.
۲۵۰ هزار بطری آب معدنی و ۵۰ هزار بسته متبرک نیز برای پذیرایی از زائران و مجاوران حاضر در مراسم معنوی عرفه و روز عید قربان تدارک دیده شده که با رعایت کامل شیوهنامههای بهداشتی توزیع می شود.
نظارت بر رعایت بهداشت و دستورالعملهای مربوطه در دوران مقابله با کرونا در حرم مطهر رضوی نیز به طور دقیق و جدی در حال انجام است. همچنین خادمیاران سلامت با توزیع ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست در گوشه و کنار صحن و سرای رضوی حضور دارند تا زائران با آرامش خاطر از مراسم مختلف این آستان نورانی در عید قربان بهرهمند شوند.
نهمین روز از ماه ذیالحجه روز عرفه است و از روزهای پرفضیلت سال محسوب میشود و برای آن اعمالی ذکر شده که از جمله زیارت امام حسین (ع) و قرائت دعای روحبخش عرفه است. در این روز حقتعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفرههای جود و احسان خود را برای آنها گسترانده است.
دعای امام حسین (ع) در روز عرفه و دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه از دعاهای وارد شده برای این روز است که مضامین توحیدی و عرفانی این دعاها ایمان را در دل های مشتاق بیشتر و امید به رحمت الهی را فزونتر می سازد و اگر چه موج پنجم ویروس کرونا محدودیت های بهداشتی را بیش از گذشته ضروری کرده ولی مشتاقان عرفه در مناطق زرد و نارنجی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی دعای عرفه را در فضای باز و در اماکن مذهبی برگزار کردند.
برچسبها ویروس کرونا حوزه علميه مشهد آستان قدس رضوی حرم امام رضا عرفات امام حسین (ع) امام حسینمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا حوزه علميه مشهد ویروس کرونا حوزه علميه مشهد آستان قدس رضوی حرم امام رضا عرفات امام حسین ع امام حسین آستان قدس رضوی قرائت دعای امام حسین دعای عرفه عید قربان حرم مطهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۳۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانهای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزههای رضوی
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطهای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطهای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه میدانیم، مشترک است.
رسانه؛ هویت واسطهای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسانها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل میشود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطهای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطهای را ایفا میکند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا میکردند. این نشان میدهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصههای مختلف و سنین گوناگون و ذائقههای مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.
در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سختتر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمیداند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلتترین تکفل یتیم، آن سرپرستیای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه میتواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آنها را به اهل بیت(ع) برگرداند.
در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایشهایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمیگیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیشنشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار میشود و امید آن داریم کنگرههای بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.
برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئلهای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیشنشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر است و جهتگیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکلهای گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلمستیزی بیامان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.
تلاش میکنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشهای و در داخل پوشهای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنوارههایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسانها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم میتوان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانهها، خود رسانهای اثرگذارتر بوده و پیامی عالمگیر خواهد داشت و نشان میدهد افراد به هر آنچه از فطرت برمیخیزد شیفتگی دارند و از آن مهمتر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.
امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرمودهاند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند. این روایت ثامن الحجج(ع) میتواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگرههای امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامهها و کنگرههای مختلف مانند گفتوگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.
این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهتگیری تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانهای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی میدانیم.
مریم احمدی شیروان